Egzamin na prawo jazdy często uznawany za najbardziej stresujący sprawdzian umiejętności w życiu. Składa się z dwóch części oraz poprzedzającego je kursu w szkole jazdy. Szkolenie tak samo, jak egzamin, dzieli się na dwie części: teoretyczna i praktyczną. Każda z nich trwa 30 godzin. Podczas tzw. „teorii” kursant uczy się zasad ruchu drogowego, znaków i pierwszej pomocy. Po odbytym kursie teoretycznym musi zdać wewnętrzny egzamin teoretyczny na wzór państwowego, zanim będzie mógł przystąpić do części praktycznej. Kolejnym etapem są tzw. „jazdy”, podczas których kursant uczy się prowadzić samochód, wykonywać manewry na placu tj. „rękaw” i „górka”, a następnie trenuje umiejętności w miejskiej infrastrukturze.
Co warto wiedzieć przed przystąpieniem do egzaminu teoretycznego?
Zanim przystąpisz do państwowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy, koniecznie przejrzyj notatki z kursu oraz rozwiąż internetowe testy, które pomogą Ci sprawdzić swoje umiejętności. Pamiętaj, że musisz się bardzo skupić i dokładnie czytać każde pytanie ze zrozumieniem.
Egzamin przebiega w siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego WORD, po wcześniejszym umówieniu się. Przebiega w zamkniętej Sali i odbywa się na komputerach z dodatkową specjalną klawiaturą egzaminacyjną. Test składa się początkowo z 20 pytań multimedialnych, na które odpowiada się „TAK” lub „NIE”. Kolejny etap to 12 pytań specjalistycznych, gdzie egzaminowany ma do zaznaczenia jedną z trzech odpowiedzi. Cały egzamin trwa 25 minut, a każde z pytań posiada punktację od 1 do 3, w zależności od rangi pytania na podstawie znaczenia w ruchu drogowym. Egzamin zalicza 68 punktów, a maksimum, jakie można zdobyć to 74. Od 2014 roku zdany egzamin teoretyczny jest bezterminowy (wcześniej był ważny pół roku), a jego zdanie upoważnia egzaminowanego do przystąpienia do części praktycznej.
Jak przygotować się do egzaminu praktycznego?
Po zdaniu teoretycznej części egzaminu na prawo jazdy czas umówić się na „praktykę”. Przed egzaminem warto dokupić sobie kilka dodatkowych godzin w szkole jazdy, żeby ostatecznie przećwiczyć manewry oraz jazdę „po mieście”.
Egzamin, tak jak jego poprzedni etap, jest podzielony na dwie części: jazdę na placu z wcześniejszą „obsługą” samochodu egzaminacyjnego i wyjechanie na ulice miasta.
Podczas pierwszej części egzaminu praktycznego, zdający losuje dwa pytania z zakresu i budowy pojazdu, na które musi udzielić poprawnej odpowiedzi. Następnie wsiada do auta i ustawia pod swoje predyspozycje wszystkie elementy typu: fotel, lusterka, kierownicę, włącza odpowiednie światła. Jeżeli wszystko jest w porządku, kursant wykonuje manewr jazdy po łuku, czyli „rękawa”, a następnie ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego tzw. „górki”. Osoba zdająca egzamin ma dwa ewentualne podejścia do każdego zadania, jeżeli wykona je prawidłowo pora na kolejny etap, jakim jest jazda po ulicach miasta w ruchu drogowym, która trwa 45 minut. W tym czasie egzaminator sprawdza, czy potencjalny przyszły kierowca sprawdzi się na drodze i jak sobie radzi. Prowadzący egzamin ocenia m.in.: dynamikę i płynność jazdy, umiejętność parkowania, wykonywanie manewrów tj. wyprzedzanie, omijanie, zmiana pasa ruchu przy użyciu kierunkowskazów oraz jak kursant ogólnie odnajduje się w ruchu drogowym. Jeżeli egzaminator nie zauważy żadnych błędów i będzie zadowolony z jazdy osoby egzaminowanej, po upływie określonego czasu, wracają do ośrodka ruchu drogowego i egzamin jest zdany.
Mamy nadzieje, że rozwialiśmy wasze wątpliwości odnośnie egzaminu na prawo jazdy, zarówno części teoretycznej, jak i praktycznej. Wszystkim przyszłym kierowcom życzymy powodzenia, a w razie jakichkolwiek wątpliwości czy wykupienia dodatkowych godzin śmiało dzwońcie. Powodzenia na egzaminie!