Objawy uszkodzonego sprzęgła w pile spalinowej

Układ napędu, wraz ze sprzęgłem pilarki stanowi bardzo istotny element układu tnącego. Niesprawne sprzęgło uniemożliwia korzystanie z urządzenia, dlatego gdy tylko ulegnie awarii, należy je jak najszybciej wymienić. Jak rozpoznać, że sprzęgło piły spalinowej jest uszkodzone?

Uszkodzone sprzęgło pilarki – objawy

Kiedy sprzęgło piły spalinowej ulegnie całkowitej awarii – pilarka nie będzie w stanie prawidłowo działać. Zanim jednak do tego dojdzie, możemy zwykle zaobserwować kilka charakterystycznych objawów, świadczących o znacznym zużyciu sprzęgła.

Sprzęgło pilarki ma za zadanie przekazać moc silnika na łańcuch piły. Chroni przed efektem odbicia pilarki, a także zabezpiecza urządzenie w razie zakleszczenia lub nagłego zatrzymania łańcucha. Jeśli ulegnie ono uszkodzeniu, pilarka może nadmiernie się przegrzewać, szarpać i nierówno pracować. Często zdarza się, że uszkodzenie sprzęgła diagnozuje się na podstawie znacznego spadku mocy pilarki, a także charakterystycznego metalicznego dźwięku na wolnych obrotach. Może to świadczyć o zużyciu sprężyn, przez co szczęki sprzęgła nie są odpowiednio przytrzymywane. Wówczas wystarczy je wymienić, by piła znów zaczęła pracować równomiernie.

Każdy niepokojący objaw powinien prowadzić do dokładnego przyjrzenia się przyczynom. Lepiej zrobić to zanim sprzęgło całkowicie się rozsypie, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

Awaria sprzęgła piły spalinowej – co robić?

Jeśli po rozkręceniu pilarki zauważymy ślady zużycia bądź uszkodzenia jakiegokolwiek elementu sprzęgła, powinniśmy jak najszybciej wymienić sprzęgło na nowe. Nie jest to skomplikowana czynność i zwykle nie wymaga to wizyty w serwisie. Wystarczy zamówić odpowiednie sprzęgło piły spalinowej, dopasowane do konkretnego modelu pilarki oraz mieć w zanadrzu klucz do świecy lub klucz nasadkowy. Wymiana sprzęgła w pilarce zajmuje zaledwie kilka minut i pozwala cieszyć się sprawnym urządzeniem przez dłuższy czas.

Przed przystąpieniem do wymiany warto zajrzeć do instrukcji obsługi pilarki, by zapoznać się z dokładną budową. Za pomocą klucza należy odkręcić śruby podtrzymujące pokrywę bębna sprzęgła i ściągnąć ją. Następnie musimy poluzować naciąg łańcucha oraz zdjąć go wraz z prowadnicą. Aby odsłonić dostęp do tłoka silnika należy także odkręcić świecę zapłonową oraz zablokować cylinder silnika pilarki, by unieruchomić wał korbowy. Umożliwi to odkręcenie nakrętki przytrzymującej bęben sprzęgła, a następnie wymianę części na nową, uwzględniając właściwą kolejność: najpierw łożysko, potem bęben, kółko pływające, podkładka i nakrętka. Po wszystkim wystarczy dokręcić, usunąć blokadę i złożyć pilarkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

9 − 2 =