Przyczepność opon to termin wykorzystywany do opisania tarcia pomiędzy powierzchnią styku bieżnika a drogą. Wbrew pozorom jest to znacznie bardziej skomplikowane, niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Lepsza przyczepność ogumienia niewątpliwie ułatwia manewrowanie samochodem w trakcie zakrętów, ale co ważne ma ona także bezpośredni wpływ na procesy przyśpieszania i hamowania. Od czego zależna jest przyczepność opon letnich i zimowych? Jaki rodzaj ogumienia cechuje się najwyższym poziomem przyczepności? Jakie rozczytać oznaczenia klas przyczepności opon? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym poradniku.
Letnie opony 225/45R17 – Co wpływa na ich przyczepność?
Letnie opony 225/45R17 to jeden z najpopularniejszych wariantów ogumienia samochodów osobowych. Ich przyczepność w dużym stopniu zależna jest od czynników takich jak:
-zastosowana przez danego producenta mieszanka gumy
-rzeźba bieżnika i wiek opony,
-ciśnienie powietrza wewnątrz opony
-warunki atmosferyczne (np. temperatura) oraz drogowe (np. wilgotność nawierzchni)
-typu nawierzchni drogowej (np. asfalt, beton, kostka, szuter itp.)
-wagi i mocy samochodu
W przypadku średniej lub wyższej klasy ogumienia letniego o dobrej przyczepności decyduje przede wszystkim to czy nawierzchnia jest sucha. Na mokrej drodze przyczepność zależy od rodzaju mieszanki, głębokości i liczby rowków oraz typu bieżnika. Na suchej nawierzchni lepiej sprawować się będą szersze modele opon, ponieważ są one w stanie zapewnić większą powierzchnię styku.
Zimowe opony 225/50r17 – Jakie parametry najsilniej wpływają na przyczepność zimą?
Zima jest bez wątpienia najmniej przyjaznym okresem dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Zimowe opony 225/50r17 to jeden z wielu wariantów sezonowego ogumienia, który zaprojektowany został z myślą o niesprzyjających warunkach drogowych i atmosferycznych. Ich przyczepność w dużym stopniu zależna jest od mieszanki gumy i rzeźby bieżnika. Na suchej i oblodzonej powierzchni bardzo istotna jest także powierzchnia styku, zaś w przypadku mokrych i zaśnieżonych nawierzchni większy wpływ może mieć liczba lameli.
W jaki sposób producenci opon oznaczają ich przyczepność?
Zgodnie z obowiązującymi na terenie Unii Europejskiej przepisami wszyscy producenci zobowiązani są do umieszczania informacji dotyczących współczynnika przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Informacja ta przedstawiona jest przy pomocy 7-stopniowej skali, gdzie literą A oznacza się najkrótszą drogę hamowania, zaś literą G najdłuższą. Jak nietrudno się domyślić najlepszą przyczepność na suchej asfaltowej nawierzchni posiadać będą opony wyścigowe, które podobnie jak w przypadku bolidów F1 pozbawione są rowków. Ze względu na brak bieżnika nie można z nich jednak korzystać na drogach publicznych. Warto zwrócić też uwagę, iż opisana powyżej skala wykorzystywana jest zarówno w przypadku opon letnich, jak i zimowych. Z perspektywy bezpieczeństwa najbardziej opłaca się inwestować w opony klasy premium, ponieważ są one wykonane lepszych mieszanek gumy. Niezależnie od rodzaju pojazdu czy nawierzchni opony są jednym z najbardziej istotnych elementów, ponieważ to właśnie dzięki nim możliwe jest precyzyjne manewrowanie. Ich jakość i sposób wykonania ma także bezpośredni wpływ na długość drogi hamowania oraz zachowanie pojazdu w trakcie przyśpieszania.