Kiedy nasz samochód szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, wydaje dziwne dźwięki, jakby złapał go „kaszel”, zaczynamy się zastanawiać, co może być przyczyną takich objawów. Może być ich wiele, jedne są bardziej poważne, inne mniej. Możliwości jest kilka, a jako laicy nie jesteśmy w stanie sami rozpoznać przyczyn. Podpowiadamy, co może być przyczyną takiego szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku.
Jakie są przyczyny szarpania podczas ruszania samochodem?
Gdy słyszymy stukot przy ruszaniu, a nasz silnik jeszcze się nie zdążył rozgrzać, główną przyczyną takich objawów, którą zawsze należy brać pod uwagę, jest awaria sprzęgła. Sprzęgło w samochodzie jest tak skonstruowane, aby nie popadało w przypadkowe i częste awarie, jednakże w samochodach używanych, lub z dużym przebiegiem może się taka sytuacja zdarzyć.
Szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku, może oznaczać awarię sprzęgła i takiej usterki niestety nie możemy usunąć samodzielnie, trzeba wówczas udać do specjalisty, który ma doświadczenie w naprawie tego typu awarii. Co ważne, objawy niewłaściwej pracy sprzęgła powinniśmy próbować usunąć niezwłocznie po ich zauważeniu. Kiedy słyszymy jakiś stukot, trzęsienie samochodu, szarpanie przy zapalaniu na zimnym silniku, niezwłocznie powinniśmy udać się do specjalistów. Może to oznaczać, że zużyło się łożysko wyciskowe sprzęgła, to bardzo ważny element w tej części.
Im wcześniej zareagujemy na tego typu objawy, tym lepiej, ponieważ naprawa sprzęgła może być kosztowna. Zwłaszcza w nowych modelach diesla, wówczas być może trzeba wymieniać koło dwumasowe, a to koszt już kilku tysięcy złotych. Dlatego jeśli zauważymy, że samochód szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, natychmiast udajmy się do specjalisty po diagnozę.
Szarpanie na zimnym przez awarię sprzęgła
Szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku może być spowodowane następującymi awariami sprzęgła:
- uszkodzona tarcza dociskowa sprzęgła,
- awaria sprężyn,
- niedziałająca pompa sprzęgłowa,
- zacięcie linki sprzęgła,
- awaria układu wyciskowego sprzęgła,
Sprzęgło, jak i inne części jest dość odporne na uszkodzenia, ale nie oznacza to, że jest wieczne. Sprzęgło odpowiada za przenoszenie napędu w samochodach i wraz z eksploatacją zużywa się i może ulec awarii. Dlaczego jako pierwsza przyczyna została wymieniona tarcza sprzęgła? Ponieważ to ona psuje się najczęściej. Może pęknąć, lub skrzywić się, a to może spowodować właśnie szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku, a także sprawia wrażenie, że trzęsie samochodem.
Zapraszamy do naszego wpisu o problemie gdy alarm samochodowy sam się włącza!
Inne usterki powodujące szarpanie po odpaleniu silnika
Gdy nasz samochód po wymianie sprzęgła szarpie, lub gdy wiemy już, że to nie sprzęgło jest przyczyną szarpania przy ruszaniu, musimy poszukać innych powodów. Przyczyn szarpania przy ruszaniu może być wiele. Zwłaszcza, gdy zbliża się chłodniejsza pora, możemy mieć problem z odpalaniem, jazdą na jałowym biegu lub z szarpaniem przy zmianie biegów. Oto inne przyczyny:
- drgania przy ruszaniu z jedynki mogą powodować zużyte świece żarowe, jeśli natomiast nieprawidłowa praca ustępuje po rozgrzaniu silnika, to można powiedzieć, że świece są już niesprawne i trzeba je wymienić na nowe,
- jeśli chodzi o silniki diesla, to szarpanie podczas ruszania na zimnym silniku mogą powodować zużyte świece żarowe, mogą być spalone jedna lub dwie świece żarowe.
- samochód szarpie przy ruszaniu, jeśli nasze auto ma zapchane filtry paliwa i powietrza. Gromadzenie się we filtrach różnych zanieczyszczeń zakłóca ich drożność i przepustowość.
- Kolejną znaną przyczyną może być niesprawna sonda lambda, która uniemożliwia odpowiednie dobranie dawek paliwa do pracy silnika.
- Samochód szarpie przy ruszaniu, jeśli mamy zużytą pompę paliwa. Przyczyną są nieszczelności, w pompie paliwa.
- Awaria przepływomierza- również może powodować, że szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku. Przepływomierz wysyła do sterownika silnika informacje o pobieranych przez jednostkę napędową dawkach powietrza. Zepsuty element podaje błędne parametry i silnik nie otrzymuje odpowiednich dawek paliwa.
Jak nie dopuścić do szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku?
Aby uniknąć szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku, należy zadbać o sprzęgło, o którym mowa była powyżej. Mimo, że jest to element silnika dosyć odporny na zniszczenia, to należałoby o niego zadbać. Sprzęgło to część, z której należy korzystać w odpowiedni sposób. Awarie sprzęgła są powodowane najczęściej przez nieprawidłowe jego użytkowanie. Sytuacje, w których powodujemy awarie sprzęgła, to między innymi nadmierne obciążanie sprzęgła. Do największego obciążenia sprzęgła dochodzi, w trakcie ruszania, wówczas można je uszkodzić najbardziej, co potem powoduje szarpanie samochodu.
Co gorsza, możemy w ten sposób uszkodzić sprzęgło permanentnie, a wtedy w grę wchodzi wymiana skrzyni biegów i wymiana elementów sprzęgła. Aby nie doprowadzić do uszkodzenia sprzęgła powinniśmy zdjąć nogę z pedału sprzęgła, nie naciskać go cały czas, jest on potrzebny przy zmianie biegów, a nie w ciągu całej jazdy. Nawet lekkie dotknięcie stopą w czasie jazdy powoduje nacisk na sprzęgło, a to jego szybko eksploatację.
Nie powinniśmy również gwałtownie puszczać sprzęgła po zmianie biegów, ponieważ powoduje to odskoczenie. Zmiana biegów powinna odbywać się dynamicznie i szybko, ale zwolnienie pedału sprzęgła powinno być łagodne i płynne. W innym wypadku możemy doprowadzić do awarii sprzęgła, a tym samym do szarpania podczas ruszania na zimnym silniku, a także nieprawidłowej pracy silnika podczas jazdy na luzie. Pamiętajmy, że denerwujące szarpanie silnika, może zlikwidować wymiana filtra paliwa, albo usunięcie awarii wtryskiwaczy, może wystarczy również wymienić linkę do sprzęgła lub wymiana świec żarowych dieslu. Przyczyn szarpania samochodu jest wiele i naprawa tego typu usterki wcale nie musi kosztować kroci. Jednakże, by tego uniknąć, dbajmy o swoje samochody, aby uniknąć przykrych niespodzianek.